KTO MOŻE BYĆ SYGNALISTĄ
Sygnalista jest osobą fizyczną, która przekazuje informacje, w tym uzasadnione podejrzenia, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w organizacji. Zgłoszenia lub ujawnienia są informacją uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Zgłoszeń dokonują pracownicy lub osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, np. zleceniobiorcy, pracownik tymczasowy, współpracownik, przedsiębiorca, akcjonariusz i wspólnik, osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawców lub dostawców, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, stażystów, wolontariuszy, praktykantów.
JAKICH NARUSZEŃ PRAWA MOŻE DOTYCZYĆ ZGŁOSZENIE
Zgłoszenie musi dotyczyć naruszenia prawa, działania sprzecznego z prawem, zaniechania niezgodnego z prawem lub mające na celu obejście prawa.
Naruszenia objęte zakresem stosowania ustawy mogą dotyczyć takich dziedzin jak:
· zamówienia publiczne,
· przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowanie terroryzmu,
· bezpieczeństwo produktów i ich zgodności z wymogami,
· bezpieczeństwo transportu,
· ochrona środowiska,
· zdrowie i dobrostan zwierząt,
· zdrowie publiczne,
· ochrona konsumentów,
· ochrona prywatności i danych osobowych,
· bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych,
· interesy finansowe skarbu państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
· rynek wewnętrzny Unii Europejskiej, w tym publiczno-prawne zasady konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowanie osób prawnych.
KANAŁY ZGŁOSZEŃ
1. pisemne w postaci papierowej lub elektronicznej:
· za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnalista@miedzna.pl (najlepiej w zaszyfrowanym pliku),
· w formie listownej na adres: Urząd Gminy Miedźna ul. Wiejska 131, 43-227 Miedźna,
· w formie listownej poprzez wrzucenie pisma do skrzynki na listy opisanej „zgłoszenia naruszeń” zamieszczonej na I piętrze w głównym korytarzu Urzędu Gminy.
2. ustnie, bezpośrednio do pracownika upoważnionego do przyjmowania zgłoszeń po uprzednim umówieniu spotkania pod nr tel. 32 211 61 96 w. 38.
CO POWINNO ZAWIERAĆ ZGŁOSZENIE
· dane osobowe sygnalisty, tj. imię, nazwisko, adres do kontaktu,
· szczegółowy opis nieprawidłowości, które są zgłaszane,
· dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa,
· należy załączyć wszystkie posiadane informacje, materiały, które potwierdzą prawdziwość zgłoszenia.
KIEDY SYGNALISTA PODLEGA OCHRONIE
Sygnalista jest chroniony, jeżeli zgłosi naruszenie prawa, które korzysta z takiej ochrony oraz:
· w momencie dokonywania zgłoszenia posiada uzasadnione podstawy o prawdziwości przedmiotu zgłoszenia,
· dokona zgłoszenia we właściwy sposób, a więc w formie zgłoszenia wewnętrznego, zewnętrznego lub w formie ujawnienia publicznego, zgodnie z funkcjonującymi regulacjami prawnymi.
KIEDY ZGŁOSZENIE BĘDZIE BEZPRAWNE
Do odpowiedzialności może zostać pociągnięty sygnalista, który:
· zgłosi nieprawidłowość, której zgłoszenie nie korzysta z ochrony,
· zgłosi nieprawidłowość, do której nie posiada uzasadnionych podstaw co do jej prawdziwości,
· dokona zgłoszenia w sposób nieprawidłowy.